Jak doporučení vznikla a co přinášejí
Představení tematických oblastí
Komu jsou doporučení určena a jak s nimi pracovat
Oblast 1 | Knihovník
Kapitola 1 Kompetence knihovníků
Jaké jsou potřebné kompetence učících knihovníků?
Jak mohou učící knihovníci získat potřebné kompetence?
Co by knihovna měla učícím knihovníkům umožnit?
Kapitola 2 Lidé a změny: doporučení pro manažery
Nad čím se před zavedením nové služby zamyslet?
Kde na inovace a zavádění nových služeb vzít čas?
Oblast 2 | Vzdělávání
Kapitola 3 Podoba blended learningu v knihovnách
Kapitola 4 Trendy ve vzdělávání ve vztahu k blended learningu
Jaké nové přístupy a trendy ve výuce se objevují v Česku a zahraničí?
Jaká témata jsou vhodná pro výuku ve formě blended learningu?
Jakým tématům se v českém prostředí zatím příliš nevěnujeme?
Chci vědět víc
Kapitola 5 Výhody blended learningu a jak je podpořit
Kapitola 6 Nevýhody blended learningu a jak je minimalizovat
Kapitola 7 Využití technologií ve výuce
Jaká jsou rizika využití technologií ve výuce a jak jim předcházet?
Kapitola 8 Online konzultace
Jaká mohou být témata konzultací?
Co je vhodné zvážit při nabízení online konzultací?
Tip z knihovny
Oblast 3 | Elektronické informační zdroje a online nástroje
Kapitola 9 Akvizice e-zdrojů
Chci vědět víc
Kapitola 10 Akvizice e-knih
Jak funguje Demand Driven Acquistion?
Jak funguje Evidence-based Acquistion?
Příklady z praxe
Kapitola 11 Elektronické nástroje pro podporu blended learningu
11.1 | Představení vybraných nástrojů
1. Citační manažery a generátory
2. Nástroje pro práci s anglickým textem
3. Antiplagiátorské systémy
4. Odborné programy a další služby
Tip z knihovny
5. Discovery systémy
Příklady z praxe
11.2 | Databáze vzdělávacích kurzů MOOC
Jakou podobu mají MOOC?
Co je obsahem MOOC?
Jsou MOOC zpoplatněné?
Jaká je role knihoven?
Kde se můžu do MOOC přihlásit?
Mezi české MOOC platformy poskytující kurzy (zdarma i placené) patří:
Chci vědět víc
Kapitola 12 Propagace e-zdrojů
12.1 | Možnosti propagace
Jaké jsou možnosti propagace e-zdrojů?
Tip z knihovny
Příklady z praxe
12.2 | Propagace na akcích knihovny
Příklady z praxe
12.3 | Propagace na internetu
Příklady z praxe
Kapitola 13 Zpětná vazba od uživatelů
13.1 | Příklady výzkumných otázek a vhodných metod
Chci vědět víc
Kapitola 14 Digitální knihovny a repozitáře
Jaký software využívají české vysoké školy pro uložení a zpřístupnění svých sbírek?
Chci vědět víc
Jaké dokumenty jsou prostřednictvím repozitářů prezentovány?
Tip z knihovny
Co by si přály vysokoškolské knihovny?
Kapitola 15 Možnosti vzdáleného přístupu
Co dělat, pokud databáze vyžaduje dodatečnou institucionální
Co dělat, pokud instituce nemůže použít identifikaci pomocí e-mailu?
Tip z knihovny
Chci vědět víc: konference k digitalizaci
Kapitola 16 Digitalizace studijní literatury
Co znamená Controlled Digital Lending?
Existuje v České republice knihovna, která principy CDL využívá?
Proč není CDL zavedeno ve všech českých knihovnách?
Je CDL téma, kterému bychom měli v budoucnu věnovat pozornost?
Příklady z praxe
Chci vědět víc
Oblast 4 | Prostory a jejich vybavení
Kapitola 17 Prostory knihoven
17.1 | Prostory pro společnou práci
Jaké způsoby rezervace týmových studoven existují?
Jaké jsou výhody týmových studoven?
Jaké jsou nevýhody týmových studoven?
17.2 | Prostory pro výuku
Online výuka
Hybridní výuka
Kapitola 18 Vybavení studoven
18.1 | Interaktivní flipy
Jaké jsou zápory interaktivních flipů?
18.2 | Externí monitory
Co je vhodné zvážit před pořízením externích monitorů do studoven?
Jaké jsou výhody externích monitorů?
Jaké jsou nevýhody externích monitorů?
Oblast 5 | Půjčování předmětů
Kapitola 19 Půjčování sluchátek
Kapitola 20 Půjčování notebooků a tabletů
Co je vhodné zvážit, než začneme půjčovat notebooky a další techniku?
Kapitola 21 Library of Things
Co všechno se v knihovně věcí může nacházet?
V jaké podobě se s knihovnou věcí můžeme nejčastěji setkat?
Jaké výhody má zavedení knihovny věcí pro již fungující knihovnu?
Jaké jsou nevýhody knihovny věcí?
Většina knihoven věcí existuje v městských knihovnách, má smysl je vytvářet pro vysokoškolské knihovny?
Chci vědět víc
Oblast 6 | Wellbeing a knihovna jako zprostředkovatel informací
Kapitola 22 Co je to wellbeing
Kapitola 23 Doporučené zdroje a kontakty
V jaké formě mohou knihovny předávat informace z oblasti wellbeing svým
Online
Offline
Jaké základní kontakty pro psychologickou podporu mohou knihovny doporučovat svým uživatelům?
Jaké mobilní aplikace mohou knihovny doporučovat svým uživatelům?
Psychologická pomoc
Fyzické zdraví
Self-care
Kapitola 24 Ochranné pomůcky na potlačení hluku
24.1 | Špunty do uší
Chci vědět víc
Co mohou knihovny doporučit uživatelům?
Zprostředkování informací
Ochranné pomůcky s funkcí potlačení hluku při zachování kvality zvuku
Závěrem
Soubor doporučení pro vysokoškolské knihovny
Jak podpořit blended learning
Titulní strana
Následující kapitola →