Oblast 4 | Prostory a jejich vybavení
Kapitola 17
Prostory knihoven
Ačkoliv se část činností knihoven přesouvá do online prostoru, fyzické prostory zůstávají stále důležité a hrají roli také v poskytování online služeb a při blended learningu. Jde o prostory různého typu: prostory určené ke studiu (individuální, týmové, tiché, počítačové nebo noční studovny), k odpočinku (relaxační koutky, kuchyňky a občerstvovací koutky, kavárny, modlitební místnosti) či jinak zaměřené místnosti nebo jejich části (výstavní prostory, makerspace, hrací koutky pro děti uživatelů atd.). Následující doporučení se věnují zejména prostorům pro společnou práci a pro výuku. Část věnovaná rezervaci studoven je aplikovatelná na všechny typy studoven.
17.1 | Prostory pro společnou práci
Prostory určené pro týmovou spolupráci jsou velkou přidanou hodnotou univerzitních knihoven. Patří mezi nejvytíženější prostory, především ve zkouškovém období. Využívají se pro výuku, pro studium, při potřebě soukromí, pro skupinovou práci, při přípravě projektů nebo účasti na konferencích, pokud si studenti či akademici potřebují nacvičit prezentaci, argumentaci nebo udělat brainstorming. Studovny lze využít také pro online přenos při účasti na konferencích nebo v rámci různých vzdělávacích projektů a virtuálních mobilit.
Jako týmové studovny slouží většinou vyhrazené menší místnosti nebo speciální boxy. Vybavení týmových studoven může být různorodé, od běžného kancelářského nábytku přes tabule, flipcharty, interaktivní flipcharty, projektory, monitory, stolní počítače, fixy, rýsovací potřeby a další.
Jaké způsoby rezervace týmových studoven existují?
Způsoby rezervace studoven mohou být velmi rozdílné. Většinou lze boxy a místnosti rezervovat na několik hodin (obvykle 3–5), avšak jsou i knihovny, které rezervaci těchto místností vůbec nevyžadují a nenabízejí. Liší se i samotné způsoby rezervace. Může stačit e-mail či telefonát, existují také specializované rezervační systémy.
Kalendář v prostředí Microsoft 365 (např. FF MU)
-
Google kalendář bývá využíván jako náhrada za rezervační systém, obvykle v kombinaci s mailem.
-
-
celosvětově rozšířený rezervační systém, využívaný především v anglicky mluvících zemích,
přístupný, jednoduchý a snadno použitelný,
placený program, cena se odvíjí od požadovaných parametrů,
má čtyři moduly:
správce rezervace prostorů a místností,
správce rezervace příslušenství,
správce událostí,
správce konzultací.
-
-
méně přehledný a náročnější na využívání než LibCal,
poskytuje aktuální informace o obsazenosti,
-
zaměstnanci knihovny mohou okamžitě povolit/zamítnout rezervaci, mohou okamžitě zablokovat prostory pro události (i z jiných důvodů),
zaměstnanci mají kontrolu nad kalendářem rezervací,
generování a odeslání automatického potvrzovacího e-mailu,
systém může být zpřístupněn odkudkoliv a kdykoliv,
systém vytváří přehledné statistiky.
Jaké jsou výhody týmových studoven?
-
Představují klidné místo, kde mohou uživatelé studovat, účastnit se distanční výuky nebo se učit z audiovizuálních studijních materiálů.
-
Při spolupráci ve skupině (projektová práce, příprava prezentace atd.) neruší ostatní uživatele.
Možnost rezervace jistého místa.
Jaké jsou nevýhody týmových studoven?
-
Finanční náklady: Ne všechny knihovny si mohou dovolit úpravy svých prostor.
-
Nutné úpravy: Ne ve všech již postavených knihovnách a studovnách lze provést úpravy na týmové studovny.
-
Vysoká obsazenost: Počet těchto místností je ve většině knihoven nedostačující, poptávka převyšuje nabídku.
- Zkušenost: pro delší možnost pobytu ve skupině si studenti vytvářejí rezervace tak, že rezervuje několik členů skupiny po sobě, aby skupina mohla ve studovně pobývat déle.
-
Nedostatečné odhlučnění: Velkým problémem bývá hluk, místnosti bývají špatně odhlučněné (zvlášť při týmové práci) a skupiny ruší ostatní uživatele knihovny.
-
Nevhodné využití: Stává se, že studenti používají místnosti k jiným účelům, než pro jaké jsou určeny (například k doučování spolužáků za peníze).
Omezená otevírací doba: Fixována na otevírací dobu knihovny.
-
Dalšími problémy mohou být špatná akustika, klimatizace, osvětlení či závady techniky.
17.2 | Prostory pro výuku
Jaké požadavky jsou kladeny na výukové místnosti v souvislosti s rozvojem blended learningu?
Online výuka
-
Pracovní stanice lektora: Počítač, kvalitní internetové připojení, kamera (na noteboocích nebývá dostačující, měla by být alespoň v kvalitě Full HD), sluchátka, mikrofon (s redukcí šumu), případně sluchátka s redukcí šumu u mikrofonu.
-
Místnost uzpůsobená výuce: Klid, světlo osvětlující lektora, které ovšem není umístěno za jeho zády, neutrální pozadí. Pozor na takzvaná virtuální pozadí, zvyšují nároky na internetové připojení a nefungují s některými možnostmi prezentování, které samy o sobě přidávají do videa vrstvu s prezentací (např. Prezi video).
Hybridní výuka
Hybridní výuka patří k vysoce náročným způsobům výuky také z hlediska technického vybavení. Kromě klasicky vybavené výukové místnosti je nutné zajistit také vybavení pro zajištění online přenosu. Do této oblasti spadá:
-
kamera snímající jak lektora (ideálně celou jeho osobu), tak prezentaci,
-
přenosný mikrofon, který umožní lektorovi volně se pohybovat (forma bezdrátového či klopového mikrofonu),
-
ideálně také možnost snímat zvuk z místnosti, aby otázky z publika slyšeli i účastníci připojení online.
Kapitola 18
Vybavení studoven
Vybavení studoven je důležitým faktorem přispívajícím k příjemnějšímu a kvalitnějšímu studiu nebo relaxaci mezi přednáškami. Základem je vždy uvažovat nad pohodlným a dobře funkčním základním nábytkem, jako jsou stoly, židle, křesla, odpočinková místa, ale také regály, odhlučňovací panely a další. Samozřejmostí by měla být dostupnost kvalitního HW a SW vybavení studoven. Kromě tohoto základního vybavení lze zvážit rozšíření nabídky o zatím méně běžné prvky, jako jsou například interaktivní flipy, 3D skenery, 3D tiskárny, externí monitory, HW i SW pro virtuální realitu, interaktivní stoly a další.
18.1 | Interaktivní flipy
Interaktivní flipy (tabule, monitory) jsou velkou novinkou v oblasti týmové spolupráce. Jejich uplatnění se najde všude tam, kde je potřeba společně pracovat na projektu. Kombinují v sobě klasické psací tabule (křídové či na speciální fixy, které můžeme jednoduše smazat), oblíbené flipcharty, promítací plátno pro dataprojektor, na kterém se zobrazují prezentace a další informace potřebné pro hromadnou práci, a také klasický monitor pro připojení k počítači.
Umožňují kreslení a psaní „rukou", a to i pro více lidí najednou, zobrazení jakéhokoliv obsahu, následnou práci s ním a jeho úpravu. Studenti na nich mohou vytvářet myšlenkové mapy, grafy a podobně. Jsou koncipovány i pro vzdálenou spolupráci. Účastníci online schůzek vidí změny v reálném čase a mohou se do práce také zapojovat. Sdílení více zařízení najednou (počítač, notebook, mobilní telefon, tablet) nepředstavuje problém.
Nadstandardem je možnost zabudování systému ozvučení pro okolní stěny, podhledy nebo nábytkové plochy. Interaktivní tabule lze umístit na stojan, zavěsit na zeď nebo je zabudovat přímo do příčky. Ideální je zavěsit je nad hromadné sezení pro studenty, aby k nim měli snadný přístup.
Jaké jsou zápory interaktivních flipů?
-
Nevýhodou může být vyšší pořizovací cena, která může odradit zejména menší knihovny.
-
S tím souvisí i vyšší energetická náročnost, která taktéž zvyšuje cenu provozu.
-
Dalším (ale spíše dočasným) problémem je nutnost naučit se efektivně zacházet se softwarem nutným pro práci na tomto zařízení.
18.2 | Externí monitory
V knihovnách se proměňuje zájem o práci na stolních počítačích – studenti si čím dál častěji nosí vlastní notebook. Při psaní seminárních nebo závěrečných prací mnohdy potřebují mít otevřených více dokumentů. Ke zjednodušení práce proto někdy pracují na svém notebooku a zároveň na stolním počítači v knihovně. Nevýhodou tohoto uspořádání je, že musí ovládat dvě prostředí, nemluvě o nevhodné ergonomii. Jako lepší řešení se nabízí možnost připojení externího monitoru. Tím získají uživatelé možnost vše ovládat ze svého počítače a zároveň budou mít k dispozici větší pracovní plochu. Monitor mohou také využít pro prezentaci své práce spolužákům.
Co je vhodné zvážit před pořízením externích monitorů do studoven?
Zda mít monitory na pevných místech, nebo je půjčovat.
V případě půjčování je třeba si ujasnit následující body:
zda je načítat jako položku v knihovním systému,
-
zda načítat zvlášť monitor, kabel a případné další příslušenství,
stanovit přesný postup půjčování a vracení pro knihovníky,
stanovit přesný postup půjčování a vracení pro uživatele,
určit sankce při poškození monitoru,
konkretizovat kontrolu technického stavu monitoru při vracení,
zajistit kabely pro různé typy notebooků,
zajistit spolupráci s IT oddělením.
Jaké jsou výhody externích monitorů?
-
Úspora místa na stole (není potřeba klávesnice a myš od stolního počítače).
Větší pracovní plocha.
Možnost použít monitor pro prezentaci.
Studenti mají svou práci pouze ve vlastním notebooku.
Jaké jsou nevýhody externích monitorů?
-
Je nutné dát pozor na vyváženost poměru mezi samotnými monitory a kompletními stolními počítači.
-
Je potřeba si rozmyslet, zda budou monitory permanentně umístěné na stolech, či se budou půjčovat na vyžádání.
Možné ztráty HDMI kabelů.