Pořádá Asociace knihoven vysokých škol ČR (AKVŠ) ve spolupráci s Ústavem informačních studií a knihovnictví (ÚISK) FF UK a občanským sdružením SPRIG
Praha, 19. 9. 2012, Aula Univerzity Karlovy, Praha 5, Jinonice
9.30 – 10.00 Prezence účastníků
10. 00 - 10.15 Úvodní slovo
10.15 - 11.00 PRVNÍ BLOK "Na čem stavíme" – teoretické základy informační gramotnosti, spolupráce a výzkumy
Jan Zikuška (KISK Masarykova Univerzita & CEINVE)
K čemu potřebujeme modely a standardy informační gramotnosti
Při praktické realizaci lekcí informačního vzdělávání už nezbývá moc času na teoretické ukotvení naší každodenní práce. Příspěvek bude zaměřen na několik základních východisek pojmu informační gramotnost a to nejen v kontextu historického vývoje, ale i dnešní doby. Součástí bude i představení modelu informační gramotnosti, který vznikl v rámci projektu CEINVE (Centrum informačního vzdělávání na Masarykově univerzitě) a který slouží jako základní kámen pro tvorbu a inovaci všech informačně vzdělávacích aktivit v rámci KISKu. Cílem příspěvku je představit posluchačům možnosti, které jim tato teoretické východiska nabízejí pro každodenní praxi. |
Michaela Dombrovská (SPRIG & Univerzita Karlova v Praze)
Informační gramotnost 3D
Příspěvek nejprve podává souhrnný pohled na model informační gramotnosti, se kterým pracuje Komise IVIG už více než deset let. Model umožňuje praktické využití jak v průzkumech, tak při tvorbě koncepčních materiálů. Model se neustále vyvíjí a zohledňuje nejnovější trendy jak v oblasti informační gramotnosti, tak v oblasti tvorby politik. Nová verze modelu ukazuje také jeho vztah k ostatním přístupům v této oblasti a dále rozšiřuje jeho aplikační možnosti. |
11.00 - 11.15 Přestávka na kávu
11.15 - 12.45 DRUHÝ BLOK "Učíme" - formy a obsah výuky v průběhu let, pozitivní (i méně pozitivní) zkušenosti a doporučení
Kateřina Kieslingová (2. LF, Univerzita Karlova v Praze)
Učíme
Pracovníci knihoven, informační pracovníci se podílí na výuce již řadu let. S jakými tématy jsme začínali, co se učí nyní a co studenti chtějí? |
Michaela Dombrovská (SPRIG & Univerzita Karlova v Praze)
Facebook při výuce
Praktické zkušenosti s používáním sociálních sítí ve výuce na ÚISK. |
Jan Skůpa (VUT v Brně)
Informační gramotnost - 7 let na VUT aneb i na velikosti záleží
Jak zvládnout malou skupinu i velký dav studentů - Praktické rady a tipy pro e-learnigovou výuku. |
Dagmar Chytková (KISK Masarykova Univerzita & CEINVE)
Tradiční a netradiční témata informačního vzdělávání a jejich formy
Příspěvek pojednává o práci na e-learningových kurzech zaměřených na informační gramotnost. První část nastiňuje vývoj jak tradičních témat informačního vzdělávání, tak vznik a vývoj témat méně tradičních, avšak pro informační vzdělávání neméně důležitých. Druhá část příspěvku je zaměřená na představení forem, jakými jsou kurzy vyučovány. Kromě plně e-learningové formy bude představen blended learning a workshopy. |
12.45 - 13.40 Polední občerstvení
13.40 - 14.45 TŘETÍ BLOK "Učíme se" - jak se knihovníci vzdělávají v pedagogických dovednostech
Ludmila Tichá (ČVUT v Praze)
Úvodní slovo
Úvod do problematiky, požadavky, možnosti a způsoby přípravy knihovníků na učení. |
Lenka Bělohoubková (VŠE v Praze)
Co všechno se můžeme dozvědět o našem vzdělávání ze statistických průzkumů IVIG?
Od roku 2000 jsme šestkrát prozkoumávali nejen jak, co a koho učíme, ale i jak, odkud a co se učíme. Otázky v dotaznících byly stejné nebo podobné, odpovídaly většinou ty samé instituce. Výsledky jednotlivých průzkumů byly prezentované na seminářích, vyšly články v časopisech. Zatím ale nikdy nebyly porovnány výsledky všech průzkumů. Až dnes… |
Alena Doláková (VŠE v Praze)
Můj příběh: jak přednáším o citacích
Přednáška pojednává o tom, jak přednáším citace na VŠE; které principy se osvědčily, jak důležitá je zpětná vazba od posluchačů pro další vzdělávání a z čeho je potřeba vycházet, když přednášíte o citacích, aneb není to jen o ISO 690. |
Iva Zadražilová (KISK Masarykova Univerzita & CEINVE)
Vzdělávání knihovníků v rámci projektu NAKLIV – zkušenost po třech letech
Jedním z hlavních cílů projektu Národní klastr informačního vzdělávání byla realizace vzdělávacích seminářů pro knihovníky z vysokoškolských knihoven. Jednalo se o ucelený cyklus seminářů, které tematicky vycházely ze Standardu lektora informačního vzdělávání a jejichž účastníci se po absolvování lektory informačního vzdělávání stali. Cyklus seminářů proběhl ve dvou letech a byl doplněn dalšími fakultativními semináři, jejichž témata byla vybrána na základě potřeb účastníků. Základních seminářů ale bylo sedm, respektive deset. Ukázalo se, že knihovníci mají o vlastní vzdělávání velký zájem a že s tématy, která jim byla nabídnuta, se ve své praxi běžně setkávají a poznatky využijí v praxi. Bohužel je ovšem nabídka podobných seminářů velmi omezená – například je jen velmi těžké najít seminář, který by rozšiřoval pedagogické nebo didaktické dovednosti knihovníků. Sekundární dopad může být ale právě v těch, kteří se seminářů účastnili – sami nyní mohou školit své kolegy a využívat navzájem kontaktů, které svou účastí získali. |
Kateřina Kieslingová (2. LF, Univerzita Karlova v Praze)
Byla jsem tam
Stručně o absolvování seminářů v rámci projektu Nakliv a získání certifikátu Lektor informačního vzdělávání. Jediný kurz zaměřený cíleně na knihovníky, kteří se podílí na výuce. Obsah a osobní přínos kurzu. |
Petra Hornochová (Metropolitní Univerzita Praha)
Vzdělávání lektorů IG: reflexe projektu UNESCO
V roce 2008 se uskutečnil v turecké Ankaře jeden ze série jedenácti workshopů UNESCO “Training the Trainers in Information Literacy”. Seminář měl za cíl shrnout aktuální témata pro lektory informační gramotnosti, a zároveň také vzájemnou výměnu zkušeností, propojení specialistů z celého světa. Příspěvek se zaměří na reflexi obsahu semináře a srovná ho s realitou s posuny témat a současnými vzdělávacími potřebami lektorů IG. |
14.45 - 16.00 ČTVRTÝ BLOK "A jak dál ...?" – nové trendy, nové možnosti
Jakub Štogr (Navreme Boheme, s.r.o.)
Digitální odznaky a gamifikace v kontextu učení
Fragmentace prostředí a služeb, které používáme - zejména pak těch dostupných on-line - je dlouhodobě výzvou pro proces učení a jeho zachycení. Koncept osobního prostředí učení (PLE - personal learning environment) vychází z orientace na osobu jako středobod procesu celoživotního učení, a to ve všech službách a pomocí všech nástrojů, které využívá. PLE je ale komplexní, výsledky učení často nerozpoznané a mimo konkrétní kontext nepřenositelné. Systémy správy učení (LMS - learning management system) představují restriktivní a uživatele omezující přístup, nicméně poskytují společný (datový) rámec s lepší vnitřní přenositelností. LMS ale také neposkytují nástroje pro přenositelnost mimo systém. Jako řešení se ukazují tzv. digitální odznaky (digital badges), konkrétně ve formátu, který definovala Mozilla Foundation v rámci infrastruktury otevřených odznaků (Open Badge Infrastructure). Jde o obrázky, tedy nezávislé a jednoduše přenositelné digitální objekty, obsahující metadata o dosažených úspěších, požadavcích na jejich splnění, vydavateli a příjemci takového odznaku a odkaz pro ověření pravosti. Digitální odznaky se tak např. v kombinaci s osobním digitálním portfoliem (ePortfolio) zdají být cestou k propojení prostředí, a to i v kontextu uznávání neformálního a informálního učení a zatraktivnění tohoto procesu díky gamifikaci. |
Blanka Jankovská (Univerzita Pardubice)
Inspirace z konference LILAC 2013 aneb Jak nás Alan Carbery namotivoval
Příspěvek bude zaměřen na přiblížení jedné z nejzajímavějších přednášek konference o informační gramotnosti LILAC 2013, a to prezentaci Alana Carberyho s názvem Arming the teacher librarian: using experiential learning and reflective practice to guide pedagogy. Čemu se Alan věnoval? Proč měl u publika takový úspěch? Vše shrnuje jedna věta z jeho prezentace: "I teach best when I’m learning about how I teach…about how my students learn well...and how others teach." |
Veronika Peslerová (Krajská knihovnaVysočiny Havlíčkův Brod)
IVU SDRUK - jak dál?
Odborná sekce Informační vzdělávání uživatelů (IVU) vznikla při Sdružení knihoven ČR (SDRUK) v květnu 2009. Od té doby řeší intenzivně otázky spojené s inovací, možná lépe řečeno, se změnami v zajišťování informačního vzdělávání uživatelů veřejných knihoven. Sekce má v současnosti 35 členů a zastoupeny jsou všechny krajské knihovny a několik městských knihoven. Každý rok se koná dvoudenní pracovní setkání sekce a odborný seminář, který je velmi hojně navštěvovaný a kladně hodnocený. Je však několik věcí, které se nám nedaří. Co s nimi a jak dál? |
Jan Zikuška (KISK Masarykova Univerzita & CEINVE)
Informační vzdělávání v roce 2023
V posledních deseti letech prošlo informační vzdělávání v České republice výraznou změnou a to nejen po stránce obsahu, ale i formy. Knihovny se více orientují na integraci technologií do vzdělávacího procesu, otevírají nová témata a snaží se stále více připravit svoje služby na míru a s přihlédnutím k pořebám svých cílových skupin. Můžeme očekávat, že i v následujících deseti letech dojde k výraznému posunu nebo nám bude stávající stav stačit? Chceme stále sledovat nové trendy a reagovat na ně neustálými změnami a inovacemi? A je to vůbec potřeba? Příspěvek představí subjektivní pohled na možnosti, které se nám v současné době (dalo by se však říct neustále) otevírají a případné cesty, po kterých se vydat tak, aby se knihovny staly nedílnou a pevnou složkou vzdělávacího procesu i celoživotního učení. |
Hana Landová (ČZU v Praze & Univerzita Karlova v Praze)
Kam pro inspiraci aneb co nás čeká a doufejme, že ani nemine?
Kde hledat inspiraci pro přípravu nových projektů v oblasti informačního vzdělávání? Čemu se věnují naší kolegové v zahraničí? Jak jejich zkušenosti přenést do českého prostředí? Jaké další zajímavé aktivity týkající se informačního vzdělávání připravuje AKVŠ? Kde je možné sdílet zkušenosti, získat zajímavé tipy a přidat ruku k dílu? Co je třeba udělat aby nám neujel vlak a mohli jsme se zapojit do dění i na mezinárodní úrovni? Nechme se nést na vlnách inspirace a spolupráce ... |
16.00 - Závěrečné shrnutí a zakončení semináře