Projekt pilotního průzkumu byl připraven a realizován s podporou Asociace knihoven vysokých škol v ČR v letech 2004 a 2005. Autory a realizátory průzkumu byli členové komise IVIG, knihovníci vysokoškolských knihoven a sociolog. Průzkum byl proveden celkem v knihovnách 8 vysokých škol.
Záměr projektu:
zjištění stavu informační gramotnosti vysokoškolských studentů, mezer,
podmínek a příležitostí ke změně v informačním vzdělávání.
Cíle pilotního průzkumu:
připravit a vyzkoušet průzkum stavu IG na vysokých školách různého
oborového zaměření a na základě jeho výsledků navrhnout koncepci
informačního vzdělávání na vysokých školách:
Cílová skupina: vysokoškolští studenti, registrovaní ve fakultních a univerzitních knihovnách.
Důvody průzkumu:
Východiska:
podle dostupné literatury se podobné průzkumy zaměřují hlavně na
informační chování uživatelů, především na způsob jejich práce s
elektronickými katalogy a databázemi. To ale nevypovídá o celé šíři
znalostí a schopností, jak jsme je zformulovali v definici informační
gramotnosti a standardech informačně gramotného vysokoškolského
studenta. Nemáme tedy vzor ani porovnání, nevíme o žádném podobném
průzkumu u nás ani v zahraničí.
Základem, z něhož autoři vycházeli, byla jimi vytvořená definice informační gramotnosti a standardy informačně gramotného vysokoškolského studenta. Oba dokumenty byly formulovány a uspořádány tak, že jejich struktura i obsah byly využitelné zejména při tvorbě dotazníku.
Dokumenty projektu:
1. pilotní průzkum 2004 | 2. pilotní průzkum 2005 | ||
---|---|---|---|
přípravné práce: | 22.3. - 4.5.2004 | přípravné práce: | 21.3. - 25.4.2005 |
testování dotazníku: | 19.4 - 27.4.2004 | testování dotazníku: | 13.4 - 22.4.2005 |
sběr dat: | 4.5. - 21.5.2004 | sběr dat: | 25.4. - 17.5.2005 |
analýza výsledků: | 16.6.2004 | analýza výsledků: | 15.6.2005 |
Příprava:
Organizace:
Před zahájením průzkumu dostal každý z účastníků
pověřovací dopis od předsedkyně AKVŠ v zastoupení výkonného výboru,
který jsme předložili našim děkanům (rektorům) a požádali je o souhlas
s průzkumem na škole. Tím se průzkum stal oficiální akcí. Respondenti
byli vybráni náhodným výběrem, osloveni vedením knihovny a požádáni o
spolupráci. Elektronický dotazník vyplňovali anonymně, ale mohli získat
dárek na základě vygenerovaného číselného kódu. Návratnost tak dosáhla
45% (osloveno bylo 900 respondentů).
Výsledky průzkumu:
Projekt splnil svůj cíl. Byla
vytvořena metodika průzkumu, ověřena srozumitelnost a použitelnost
dotazníku, vyzkoušena organizace i průběh průzkumu (výběru vzorku,
oslovení respondentů a návratnost dotazníků). Stanovené hypotézy vlivů
na informační gramotnost studentů byly potvrzeny. Jednoznačně se
potvrdil vliv kurzů práce s informacemi.
K základním zjištěním patří také fakt, že celkový index informační gramotnosti studentů dosáhl v průměru 55 procentních bodů. Tím se nesplnil předpoklad, že index bude alespoň 70 procentních bodů ve všech složkách informační gramotnosti.
2. pilotní průzkum potvrdil výsledky 1. pilotního průzkumu. Výsledky byly zpracovány v souhrnné analýze a budou použity ke tvorbě koncepce informačního vzdělávání na vysokých školách.
Zjištění:preference v pořadí: | efektivita v pořadí: |
kolegové | kurzy |
kurzy | dotazy knihovníkům |
střední škola | materiály knihovny |
dotazy knihovníkům | publikace |
materiály knihovny | kolegové |
Závěry:
Pilotní průzkumy prokázaly použitelnost tohoto
průzkumu. Je však žádoucí, aby se průzkum po určité době opakoval, aby
bylo možné sledovat změny v úrovni informační gramotnosti a provádět
další analýzy odhalující vlivy, případně jejich změny. Účelné bude
případně i rozšířit dotazník o další moduly.
TICHÁ, Ludmila. Pilotní průzkum stavu informační gramotnosti na vysokých školách. příprava a organizace. Vyžádaná přednáška na seminář IVIG 2004, Praha, 23.9.2004. [online] 2004. [cit. 19.6. 2007]. Dostupné z WWW: <www.lib.jcu.cz/cpvsk/prezentace/ticha2.ppt>.
DOMBROVSKÁ, Michaela .Pilotní průzkum IVIG II. Výsledky a závěry. Vyžádaná přednáška na seminář IVIG 2005, Praha, 22.9.2004. [online] 2005. [cit. 19.6. 2007]. Dostupné z WWW: <http://www.sprig.cz/ivig2005/prezentace/Dombrovska-IG_ivig2005.ppt>.
CPVŠKTICHÁ, Ludmila. Pilotní průzkum stavu informační gramotnosti na vysokých školách: organizace, průběh a výsledky. Vyžádaná přednáška na CPVŠK 2004, České Budějovice, 3.-4.11. 2004. [online] 2004 [cit. 19.6. 2007]. Dostupné z WWW: <http://www.lib.jcu.cz/cpvsk/>.
DOMBROVSKÁ, Michaela. Pilotní průzkum IVIG II: výsledky a závěry. Vyžádaná přednáška na CPVŠK 2005, Praha, 9.-10.11.2005. [online] 2005 [cit. 16.7. 2007]. Dostupné z WWW: <http://www.sic.czu.cz/?r=3135#ID3434>.
Publikace:DOMBROVSKÁ, Michaela. Informační gramotnost na vysokých školách: pilotní průzkum 2004. [online]. Knihovnický zpravodaj Vysočina. 2004, roč 4, č. 4. [cit. 19.6.2007]. Dostupné na WWW: <http://kzv.kkvysociny.cz/archiv.aspx?id=270&idr=2&idci=3>.
DOMBROVSKÁ, Michaela. Výzkum a měření informační gramotnosti na vysokých školách v České republice: pilotní průzkum v roce 2004. In Informační gramotnost 3. Sborník příspěvků z konference, konané 2. prosince 2004 v Moravské zemské knihovně. Brno: Moravská zemská knihovna 2005. s. 68 - 76.
DOMBROVSKÁ, Michaela. Pilotní průzkum úrovně informační gramotnosti vysokoškolských studentů zaměřené na služby knihoven - IVIG 2004 (1. kolo) & 2005 (2. kolo). In Informační gramotnost 4. Sborník příspěvků z konference, konané 24.listopadu 2005 v Moravské zemské knihovně. Brno: Moravská zemská knihovna 2006. s. 74-83.
TICHÁ, Ludmila; DOMBROVSKÁ, Michaela; LANDOVÁ, Hana. Informační gramotnost a vysokoškolské knihovny. In Podpora informační gramotnosti ve veřejných knihovnách - cesta k budoucnosti. Uspořádal Miroslav Ressler ve spolupráci se Zlatou Houškovou. Praha: Národní knihovna 2006. s. 21-40. ISBN 80-7050-500-1. [popis průzkumu na str. 25 - 30].