- čtvrtek 2. září 2021
- online, prostředí MS Teams (odkaz pro přihlášení bude rozeslán registrovaným účastníkům e-mailem před akcí)
- 9:00 – 12:00 hod.
Covidový rok v knihovnách i mimo ně
Minulý a předminulý rok nás postavil před mnoho výzev a výrazně změnil vzdělávání a pedagogickou praxi obecně. Na Semináři IVIG 2021 pokryjeme nejen to, jak se změnila podoba informačního vzdělávání či výuky obecně, ale dotkneme se i otázek psychologických dopadů pandemické doby či nových oblastí, na které by se výuka knihovníků měla zaměřit. Přednášky se budou věnovat jak vzdělávání studentů univerzit, tak i vzdělávání žáků základních a středních škol či seniorů.
Kontakty
Mgr. Kristýna Paulová (předsedkyně Komise IVIG), e-mail: paulova@sic.czu.cz
09:00 – 09:10 | Úvodní slovo, Mgr. Kristýna Paulová (IVIG AKVŠ ČR) |
|
09:10 – 09:30 | Název: Informační vzdělávání 2020: jak VŠ knihovny válčily za covid krize
Autor: PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. (KISK FF MU) Anotace: Přestože nebo protože rok 2020 významně poznamenalo šíření onemocnění covid-19, stejně jako každé dva roky i tentokrát jsme se rozhodli zjistit, jak to vypadalo s informačním vzděláváním a informační gramotností na českých veřejných vysokých školách. Výsledky pravidelného výzkumu, který vedle tradičních oblastí tentokrát zjišťoval i dopad krizových opatření, představí tento příspěvek. |
|
09:30 – 09:50 | Název: Knihovna ČZU – z důvodu opatření zavřeno!
Autor: Ing. Tereza Šímová, Bc. Anežka Kodatová (Knihovna ČZU) Anotace: Stejně jako jiné knihovny, i Knihovna ČZU byla během let 2020-2021 po nějakou dobu uzavřena a fungovala v omezeném režimu. Plánovaný velký průzkum spokojenosti uživatelů se službami jsme přesunuli z jara 2020 na jaro 2021. Rozhodli jsme se využít příležitost a zjistit, jak studenti vnímali knihovnu během pandemické krize. Co využívali za služby? Zvládli jsme jim i tak pomoci ve studiu? Jak vnímali naši komunikaci? Udělali jsme něco špatně? Příspěvek bude o tom, co jsme zjistili a co za ponaučení si neseme do budoucna. |
|
09:50 – 10:10 | Název: Virtuální Univerzita třetího věku v době pandemie
Autor: Ing. Hana Balzerová, Ph.D., Andrea Krejzová (PEF ČZU) Anotace: Na Provozně ekonomické fakultě ČZU v Praze, stejně jako na jiných fakultách a vysokých školách, studují posluchači nejen bakalářského, magisterského nebo doktorského studia, ale také senioři v rámci Univerzity třetího věku. Provozně ekonomická fakulta jako jediná v ČR však nabízí univerzitní seniorské vzdělávání i těm posluchačům, kteří na přednášky nechtějí nebo z rozličných důvodů nemohou dojíždět do sídel vysokých škol. Koncept propojuje asynchronní výuku formou e-learningu a docházku do tzv. konzultačního střediska, které se nachází v blízkosti bydliště posluchače. Jedinečnost a životaschopnost tohoto typu univerzitního vzdělávání seniorů se osvědčila i v době pandemie koronaviru, kdy VU3V prakticky ihned přešla do plně distanční výuky bez ztráty kvality, kvantity či struktury poskytovaných studijních materiálů. Ukázala se však také důležitost role tutorů, kteří zprostředkovávali posluchačům sociální kontakt, jenž řadě z nich velmi chyběl. |
|
10:10 – 10:30 | Název: Psychická pohoda v období roušek
Autor: PhDr. Andrea Hlubučková (IVP ČZU) Anotace: Studenti v době koronavirové prožívali velmi náročné období. Jaké má/měla tato doba dopady na jejich duševní zdraví a pohodu? A jaké jsou možnosti podpory a pomoci? O psychologických aspektech této doby pohovoří psycholožka a psychoterapeutka PhDr. Andrea Hlubučková (IVP ČZU). |
|
10:30 – 10:45 | Přestávka | |
10:45 – 11:05 | Název: Vizualizační gramotnost a knihovny: výzva k akci
Autor: Mgr. Tomáš Marek (KISK FF MU) Anotace: Pandemie nového koronaviru šla ruku v ruce s pandemií datové grafiky: média každý den přinášela (a stále přináší) dosud nevídané objemy grafů a infografik nad nejnovějšími statistikami o počtech případů, úmrtí či vyočkovaných dávkách. K předávání těchto dat se využívají rozličné grafické metafory a metody: běžné statistické grafy, ale i pokročilejší kartogramy nebo korelační diagramy. Jen málokdo si však pokládá otázku, zda široká veřejnost dokáže takto vizualizovaná data správně číst: víme, jak se čte scatterplot? A dokáže si běžný čtenář poradit například |
|
11:05 – 11:25 | Název: Knihovna Třinec online
Autor: Bc. Hana Pietrová, knihovnice a lektorka Mklubu Knihovny Třinec Anotace: Jak Knihovna Třinec přijala výzvu vést v době covidu informační vzdělávání online? Co nového jsme se naučili, co nám nevyšlo? Představíme dobrou praxi online lekcí pro žáky prvního a druhého stupně ZŠ i pro středoškoláky. Ukážeme si tipy a triky v knihovně online, aplikace a nástroje, kterých jsme se nebáli, a zamyslíme se nad výhodami online vzdělávání pro učící knihovníky. |
|
11:25 – 11:50 | Název: Rozvoj kompetencí učícího knihovníka – spolupráce ÚK FF MU a KISK FF MU na inovativním vzdělávacím experimentu
Autorky: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (KISK FF MU)/ Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová (ÚK FF MU) Anotace: Vysokoškolská výuka v posledních letech výrazněji reaguje na výzvy znalostní společnosti i potřeby studentů, objevují se nové přístupy, paradigmata, metody. Vedle akademických pracovišť se do edukačního pole dostávají také akademické knihovny, jež hledají cesty k moderní didaktice a kvalitě informačního vzdělávání. Příspěvek představí jeden unikátní výukový experiment, předmět Rozvoj kompetencí učícího knihovníka, který vznikl ve spolupráci Katedry informačních studií a knihovnictví FF MUNI a Ústřední knihovny Filozofické fakulty MUNI. Předmět je postaven jako mentorský program vedený učícími knihovníky a určený studentům KISKu, kteří mají zájem přenést teoretické poznatky z výuky do aplikačního prostředí knihovny a získat zkušenosti s nepřímou i přímou pedagogickou praxí v týmu učících knihovníků. Odborný příspěvek přináší jednak reflexi předmětu a zamyšlení nad jeho dalším směřováním, jednak představí principy tandemové výuky a reflektované edukační praxe, které byly v experimentu uplatněny jako stěžejní přístupy k inovativnímu pojetí informačního vzdělávání v akademické knihovně. |
|
11:50 – 12:00 | Zakončení, Mgr. Kristýna Paulová (IVIG AKVŠ ČR) |