AKVŠ
Infogram
WebArchiv - archiv českého webu
Odborná komise pro
informační vzdělávání
a
informační gramotnost
na vysokých školách
English version
úvod > komise >
Odborná komise pro
informační vzdělávání
a
informační gramotnost
na vysokých školách
 

Informační vzdělávání v knihovnách vysokých škol v ČR

Výsledky dotazníkových šetření

Dotazníkové šetření na zjišťování stavu informačního vzdělávání (aktivit podporujících informační gramotnost) v knihovnách vysokých škol v ČR provádí komise IVIG už od svého vzniku v roce 2000.

Otázky dotazníku 2000

  1. Jaké formy informační výchovy používáte?
  2. Účastní se knihovníci ve výuce odborných předmětů?
  3. Má knihovna samostatný předmět v osnovách?
  4. Připravila knihovna pro informační vzdělání webové stránky?
  5. Kolik knihovníků se podílí na informačním vzdělávání?
  6. Kolik hodin se věnovalo informačnímu vzdělávání 1999?
  7. Kolik uživatelů bylo proškoleno? v roce 1999?
  8. Jaký je obsah informačního vzdělávání na vaší fakultě/univerzitě?
  9. Jakými výukovými materiály je výuka podporována?
  10. Jak podporuje informační vzdělávání vaše univerzita?

Otázky dotazníku 2003

  1. Pořádáte jakékoliv vzdělávací akce pro podporu informační gramotnosti?
  2. Jsou tyto akce zapojeny do výuky (např. v rámci některých předmětů)?
  3. Máte samostatný předmět v učebních osnovách školy?
  4. Máte informace o vzdělávacích akcích na webových stránkách knihovny?

Dotazníkové šetření v roce 2006

Dotazník rozeslaný do vysokoškolských knihoven v roce 2006 byl upraven a rozšířen, zvláště o otázky týkající se knihovníků, kteří se podpoře informační gramotnosti věnují.

Cíl dotazníku:
  • zmapovat vzdělávací aktivity na veřejných vysokých školách
  • zjistit podrobnosti týkající se dalšího vzdělávání pracovníků knihoven
  • získat inspiraci pro další práci AKVŠ, resp. Komise IVIG

Odezva: 29 dotazníků ze 16 univerzit a vysokých škol (AMU, ČVUT, ČZU v Praze, JU, MU, MZLU, OU, SU Opava, UHK, UJEP, UK, UPCE, VFU, VŠB-TU, VŠE,VUT), z fakultních i centrálních univerzitních knihoven.

Otázky dotazníku 2006

Základní informace o vysoké škole a knihovně
  1. Název vysoké školy a knihovny
  2. Počet zaměstnanců knihovny
  3. Přepočtené úvazky
  4. Existuje v dlouhodobém záměru vaší vysoké školy zmínka o informační gramotnosti či informačním vzdělávání?
  5. Podílí se vaše knihovna na řešení projektů (grantů souvisejících s problematikou informačního vzdělávání a informační gramotnosti?
  6. Kolik pracovníků se podílí na vzdělávacích aktivitách?
  7. Věnují se informačnímu vzdělávání systematicky i někteří pedagogové?
  8. Existuje ve vaší knihovně pozice "koordinátora informačního vzdělávání" nebo obdobná?
Aktivity v oblasti informačního vzdělávání
  1. Poskytovala vaše knihovna v akademickém roce 2005/2006 nějakou formu informačního vzdělávání?
  2. Pokud ano, tak o jaké formy informačního vzdělávání se jednalo?
  3. Plánujete zavedení některé nové formy výuky v oce 2006/2007?
  4. S jakými uživateli se ve výuce setkáváte?
  5. Jaká témata vzdělávací akce pokrývají?
  6. Přibližně kolik studentů se těchto vzdělávacích akcí v r. 2005/2006 zúčastnilo?
  7. Nabízí vaše knihovna i přednášky, semináře či exkurze v angličtině?
  8. Jsou informace o vzdělávacích akcích dostupné na webových stránkách knihovny?
Příprava pracovníků knihovny pro poskytování vzdělávacích služeb
  1. Požaduje vaše škola po knihovnících zapojených do výuky pedagogické vzdělání?
  2. Absolvovali pracovníci vaší knihovny, kteří se podílejí na vzdělávacích aktivitách nějaké školení/kurz?
  3. Zúčastnili se pracovníci vaší knihovny v r. 2005/2006 některých konferencí či seminářů zaměřených na problematiku informačního vzdělávání?
  4. Sledují někteří pracovníci vaší knihovny odborná periodika týkající se oblasti informačního vzdělávání?
  5. Jsou někteří pracovníci vaší knihovny členy zahraničních elektronických konferencí?
  6. Nakupuje vaše knihovna pro potřeby svých pracovníků odbornou literaturu s tématikou informačního vzdělávání, informační gramotnosti, lektorských dovednosti apod.?
  7. Měli by pracovníci vaší knihovny zájem o dalšího profesního rozvoje a výměny zkušeností v oblasti informačního vzdělávání a informační gramotnosti?
  8. Co by, dle vašeho názoru mohla v oblasti přípravy knihovníků pro výuku udělat AKVŠ, resp. odborná komise IVIG?
Otázky na závěr
  1. Co by, dle vašeho názoru, zlepšilo situaci v oblasti informačního vzdělávání na vaší škole?
  2. Co naopak považujete za největší překážku v rozvoji informačního vzdělávání na vaší škole?

Průzkumy z let 2000 a 2003 2006 jsou porovnatelné jen v několika otázkách.
Graf podle výsledků šetření ukazuje posun - zvýšení téměř všech dotazovaných aktivit:

  • první sloupec označuje počet univerzit, jejichž knihovny odpověděly
  • druhý sloupec označuje počet knihoven, které odpověděly
  • třetí zaznamenává počet akcí, které knihovny uspořádaly
  • čtvrtý vykazuje počet knihoven, které se účastní ve výuce
  • pátý uvádí počet knihoven, které mají samostatný předmět v učebních plánech
  • šestý zobrazuje počet knihoven, které zveřejňují informace o informačním vzdělávání na svých webových stránkách
graf výsledků šetření

Podrobné výsledky šetření z roku 2006 jsou k nahlédnutí na adrese: http://knihovny.cvut.cz/ivig/prezentace/landova2.ppt

Uvedená práce podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Unported Aktualizováno: 27. 5. 2013 / Kontakt: belohoub@vse.cz