Informační vzdělávání v knihovnách vysokých škol v ČR
Výsledky dotazníkových šetření
Dotazníkové šetření na zjišťování stavu informačního vzdělávání (aktivit podporujících informační gramotnost) v knihovnách vysokých škol v ČR provádí komise IVIG už od svého vzniku v roce 2000.
Otázky dotazníku 2000
- Jaké formy informační výchovy používáte?
- Účastní se knihovníci ve výuce odborných předmětů?
- Má knihovna samostatný předmět v osnovách?
- Připravila knihovna pro informační vzdělání webové stránky?
- Kolik knihovníků se podílí na informačním vzdělávání?
- Kolik hodin se věnovalo informačnímu vzdělávání 1999?
- Kolik uživatelů bylo proškoleno? v roce 1999?
- Jaký je obsah informačního vzdělávání na vaší fakultě/univerzitě?
- Jakými výukovými materiály je výuka podporována?
- Jak podporuje informační vzdělávání vaše univerzita?
Otázky dotazníku 2003
- Pořádáte jakékoliv vzdělávací akce pro podporu informační gramotnosti?
- Jsou tyto akce zapojeny do výuky (např. v rámci některých předmětů)?
- Máte samostatný předmět v učebních osnovách školy?
- Máte informace o vzdělávacích akcích na webových stránkách knihovny?
Dotazníkové šetření v roce 2006
Dotazník rozeslaný do vysokoškolských knihoven v roce 2006 byl upraven a rozšířen, zvláště o otázky týkající se knihovníků, kteří se podpoře informační gramotnosti věnují.
Cíl dotazníku:
- zmapovat vzdělávací aktivity na veřejných vysokých školách
- zjistit podrobnosti týkající se dalšího vzdělávání pracovníků knihoven
- získat inspiraci pro další práci AKVŠ, resp. Komise IVIG
Odezva: 29 dotazníků ze 16 univerzit a vysokých škol (AMU, ČVUT, ČZU v Praze, JU, MU, MZLU, OU, SU Opava, UHK, UJEP, UK, UPCE, VFU, VŠB-TU, VŠE,VUT), z fakultních i centrálních univerzitních knihoven.
Otázky dotazníku 2006
Základní informace o vysoké škole a knihovně
- Název vysoké školy a knihovny
- Počet zaměstnanců knihovny
- Přepočtené úvazky
- Existuje v dlouhodobém záměru vaší vysoké školy zmínka o informační gramotnosti či informačním vzdělávání?
- Podílí se vaše knihovna na řešení projektů (grantů souvisejících s problematikou informačního vzdělávání a informační gramotnosti?
- Kolik pracovníků se podílí na vzdělávacích aktivitách?
- Věnují se informačnímu vzdělávání systematicky i někteří pedagogové?
- Existuje ve vaší knihovně pozice "koordinátora informačního vzdělávání" nebo obdobná?
Aktivity v oblasti informačního vzdělávání
- Poskytovala vaše knihovna v akademickém roce 2005/2006 nějakou formu informačního vzdělávání?
- Pokud ano, tak o jaké formy informačního vzdělávání se jednalo?
- Plánujete zavedení některé nové formy výuky v oce 2006/2007?
- S jakými uživateli se ve výuce setkáváte?
- Jaká témata vzdělávací akce pokrývají?
- Přibližně kolik studentů se těchto vzdělávacích akcí v r. 2005/2006 zúčastnilo?
- Nabízí vaše knihovna i přednášky, semináře či exkurze v angličtině?
- Jsou informace o vzdělávacích akcích dostupné na webových stránkách knihovny?
Příprava pracovníků knihovny pro poskytování vzdělávacích služeb
- Požaduje vaše škola po knihovnících zapojených do výuky pedagogické vzdělání?
- Absolvovali pracovníci vaší knihovny, kteří se podílejí na vzdělávacích aktivitách nějaké školení/kurz?
- Zúčastnili se pracovníci vaší knihovny v r. 2005/2006 některých konferencí či seminářů zaměřených na problematiku informačního vzdělávání?
- Sledují někteří pracovníci vaší knihovny odborná periodika týkající se oblasti informačního vzdělávání?
- Jsou někteří pracovníci vaší knihovny členy zahraničních elektronických konferencí?
- Nakupuje vaše knihovna pro potřeby svých pracovníků odbornou literaturu s tématikou informačního vzdělávání, informační gramotnosti, lektorských dovednosti apod.?
- Měli by pracovníci vaší knihovny zájem o dalšího profesního rozvoje a výměny zkušeností v oblasti informačního vzdělávání a informační gramotnosti?
- Co by, dle vašeho názoru mohla v oblasti přípravy knihovníků pro výuku udělat AKVŠ, resp. odborná komise IVIG?
Otázky na závěr
- Co by, dle vašeho názoru, zlepšilo situaci v oblasti informačního vzdělávání na vaší škole?
- Co naopak považujete za největší překážku v rozvoji informačního vzdělávání na vaší škole?
Průzkumy z let 2000 a 2003 2006 jsou porovnatelné jen v několika otázkách.
Graf podle výsledků šetření ukazuje posun - zvýšení téměř všech dotazovaných aktivit:
- první sloupec označuje počet univerzit, jejichž knihovny odpověděly
- druhý sloupec označuje počet knihoven, které odpověděly
- třetí zaznamenává počet akcí, které knihovny uspořádaly
- čtvrtý vykazuje počet knihoven, které se účastní ve výuce
- pátý uvádí počet knihoven, které mají samostatný předmět v učebních plánech
- šestý zobrazuje počet knihoven, které zveřejňují informace o informačním vzdělávání na svých webových stránkách
Podrobné výsledky šetření z roku 2006 jsou k nahlédnutí na adrese: http://knihovny.cvut.cz/ivig/prezentace/landova2.ppt