Studenti a AI
Příspěvek představí zkušenosti s tím, jaké nástroje s AI používají studenti programu Počítačová lingvistika a programu Český jazyk a literatura a k čemu. Ukáže, v čem je třeba studentům pomoci při jejich používání a kde je třeba lépe formulovat doporučení k využití a citování nástrojů s AI.Mgr. Hana Žižková, Ph.D.
Působí na Ústavu českého jazyka Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, věnuje se počítačové lingvistice a je nadšenou propagátorkou počítačových nástrojů. Spolu s kolegy se podílela na vývoji českého korektoru Opravidlo.cz. Ten momentálně v týmu vylepšují začleněním AI. Mimo jiné vyučuje předměty související s akademickým psaním, a to jak na domovské FF, tak i na Fakultě informatiky MU. Dlouhodobě se věnuje popularizaci.
Jak z AI vymáčknout více šťávy?
Příspěvek čerpá ze zkušeností z výběrového kurzu Filozofie vědy, v němž studenti po celý semestr používali AI k lepšímu porozumění náročným vědeckým textům, k psaní odborných prací a k rozvíjení výzkumných dovedností. Ukáže, jak se vyhnout běžným chybám a efektivně využít AI, aniž by tím utrpěla odborná identita a kritické myšlení studentů. AI zde slouží ke zlepšení analytických dovedností, nikoli jako jejich náhrada, a pomáhá studentům posilovat expertní zázemí nezbytné pro vědeckou činnost.Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.
Roman Švaříček působí jako odborný asistent na Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Ve svém výzkumu se zaměřuje na výukovou komunikaci, dialogické vyučování a profesní vzdělávání učitelů. Při analýze empirických dat využívá pokročilé nástroje strojového učení pro diagnostiku dyslexie a software pro analýzu kvalitativních dat (ATLAS.ti). Je členem AI@MUNI Executive Committee. Na bakalářské, magisterské i doktorské úrovni motivuje studenty v rozvíjení vědeckých dovedností, které lze pomocí umělé inteligence významně posílit, ale nenahradit.